– Jeg var sjanseløs når de tre foran meg samarbeidet

Punkteringer ødela Fredrik Haraldseths muligheter til å komme på pallen i Stockholm.

Sist oppdatert: 22. oktober 2017 kl 17.28
SJANSELØS: Fredrik Haraldseth punkterte like etter start, og ble liggende alene i front like bak tet-trioen. Foto: Stine Haraldseth
SJANSELØS: Fredrik Haraldseth punkterte like etter start, og ble liggende alene i front like bak tet-trioen. Foto: Stine Haraldseth
Lesetid: 3 minutter

Haraldseth fikk teknisk trøbbel i form av punktering like etter start, og måtte bruke mye krefter på å komme seg tilbake i front.

– Jeg brukte hele den første runden på å kjøre som pacman gjennom feltet, og da jeg kom fram igjen hadde de tre raskeste svenskene allerede fått en luke. Så fokus ble å sikre fjerdeplassen og noen UCI-poeng, sier han.

LES OGSÅ: Haraldseth topp-10 i Danmark 

SJANSELØS ALENE I FRONT
Haraldseth forklarer at med løypa og forholdene som rådde var det en stor ulempe å ligge alene i front, og at han tapte mye det. 

– Det pleier å bli taktiske ritt i Stockholm. Det er en rask løype med mye fartsendringer, mye svinger og et par korte, tekniske bakker på slutten. I en slik løype er det mye å spare på å ligge på hjul, så jeg skjønte fort at jeg var sjanseløs når de tre foran meg samarbeidet. Jeg lå en stund cirka 20 sekunder bak tet-trioen sammen med Mathias (Sundquist), men luka økte til drøye minuttet i mål etter noe rykk-og-nappkjøring, sier Haraldseth.

Topp 3 menn elite
1. Martin Eriksson, Sverige
2. David Eriksson, Sverige
3. Henrik Jansson, Sverige
--
4. Fredrik Haraldseth, Bærum og Omeng CK/Swix Hard Rocx
5. Mathias Sundquist,
9. Henrik Lunder Aalrust, Asker CK/Team Coop

SAMLET ERFARING INN MOT VERDENSCUPEN
Selv om pallen glapp er Haraldseth tilfreds med egen gjennomføring.

– Jeg er fornøyd med formen og at jeg viser jeg kan kjøre en bra avslutning, selv om det er litt kjedelig at jeg ikke engang fikk prøve å kjempe mot de tre beste svenskene. Jeg har hatt mye teknisk krøll i år, så det er ganske frustrerende. Men det er jo veldig fint å få erfaring her hvor posisjonskampen er litt hardere, og selvfølgelig er det bra med noen UCI-poeng slik at jeg får en grei startposisjon senere i sesongen, og det er små marginer, så jeg prøver å si til meg selv at jeg må være tålmodig, sier han.

Han satser blant annet mot  verdenscupritt i Danmark i slutten av november.

LES OGSÅ: Møtte motstand i EM 

Saken fortsetter under

Fredrik Haraldseth start UCI CX Oct 22-17 - Foto Haraldseth 1400x933
FELTERFARING: Fredrk Haraldseth (5) brukte rittet i Stockholm til å samle erfaring inn mot verdenscupen senere i høst. Foto: Stine Haraldseth

FELTERFARING: Fredrk Haraldseth (5) brukte rittet i Stockholm til å samle erfaring inn mot verdenscupen senere i høst. Foto: Stine Haraldseth

HØYERE NIVÅ
Haraldseth, som kjørte sine første verdenscupritt i kross høsten 2015 og debuterte i VM januar 2016, mener nivået på krossrytterne i Norge har hevet seg bare det siste året og at det er fullt mulig for de norske rytterne å hevde seg på UCI-nivå utenlands.

– VM er den høyeste kategorien jeg har syklet, men det høyeste nivået jeg har vært borti er den nasjonale cupen i Belgia. Jo flere belgiere til start, desto høyere blir nivået uavhengig av UCI-kategori. I verdenscupen har Belgia kvoter som begrenser hvor mange belgiske ryttere som kan stille, og i VM og EM er disse kvotene enda strenger, forklarer han, og setter helgas ritt i perspektiv:

– Forrige helg var de beste svenskene blant de ti beste i Kina og topp 30 i Belgia. De har kjørt mange bra internasjonale ritt i år, men jeg tror det norske nivået er høyere enn noen gang i år, så det er fullt mulig å hevde seg her.

LES OGSÅ: Sykkelkross i sandkassa – Innføring i krosskultur  

Publisert 22. oktober 2017 kl 17.28
Sist oppdatert 22. oktober 2017 kl 17.28

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen