NM-løypa i Spikkestad ligger fortsatt under et teppe av både snø og is. Meteorologisk institutt melder marerittforhold, men rittleder Bjørnar Volden melder at det blir ritt, uansett.
KREVENDE: Om helgas snøfall fryser på i løpet av morgendagen, kan det bli ekstremt glatt i NM-løypa på lørdag for Emilie Moberg. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 3 minutter
Sist helg var det gjennomkjøring av traséen til førstkommende helgs norgesmesterskap i sykkelkross, og bildene viste over ti centimeter med våt snø. Slike forhold er svært uvanlig for Spikkestadområdet, særlig på denne tiden av året.
I løypa pakket snøen seg, og det ble både isete og steinhardt i enkelte punkter av traséen. I dag og i morgen er det meldt om fare for frost og tåke som fryser på bakken, og ifølge meteorologene kan dette legge seg som en glasur på bakken.
Ryttere som syklet løypa i går meldte om isete og glatte forhold enkelte steder i løypa, spesielt ned den lang utforkjøringen kalt «Mørdarbakken».
For lørdag meldes det nullføre og nedbør som en blanding av sludd og regn, som i verste fall legger seg oppå isen fra de siste dagene.
De som drømmer om episke kross-forhold til årets NM kan fort få mer enn de drømte om.
RITTLEDEREN IKKE BEKYMRET Rittleder Bjørnar Volden er ikke bekymret for forholdene i løypa. Han melder at arrangøren har flere tiltak som kan gjøres inn mot rittet avhengig av hvilke værforhold som inntreffer.
– Hvordan blir løypa med det været som er meldt på lørdag? – Den blir våt og veldig gjørmete. Så de som virkelig er glad i mye gjørme får drømmen sin oppfylt på NM i år.
– Hva er marerittscenariet for deg? – At det skal legge seg is i løypa. Men jeg tror ikke det skal skje. Det ser ut som at temperaturen skal holde seg på pluss-sida, og det er ikke tæle i bakken, slik at vannet renner unna.
– Og hvordan er det i NM-løypa akkurat nå? – Akkurat nå er det fint, og det var 10-12 ryttere her og øvet i løypa i går. Vi snakket med løypebasen i Skiforeningen for å høre om vi burde fjerne snøen, men i samråd med han kom vi fram til at det faktisk kan virke mot sin hensikt, så vi lar det være for å redusere risikoen for at det skal bli is.
Årets november har vært kjølig, men helst på utradisjonelle steder. I tillegg har ikke meteorologene truffet like bra som normalt. Langtidsvarselet fra sist helg ville gitt katastrofevalg for helgens nm i CX, men nå ser det litt lysere ut - gitt at meteorologene får rett denne gangen.
Volden er ikke bekymret.
– Hva gjør dere dersom det blir hålke i løypa? – Da må vi eventuelt legge om løypa eller kutte ut deler av traséen, slik at vi unngår de partiene der det ligger is.
– Hvor mye skal til før dere må avlyse? – Terskelen for å avlyse er høy. Da kommer vi heller til å gjøre grep med løypa slik som å korte ned de bratte og skumle partiene i løypa, slik at den blir flatere og farten ikke blir så høy.
– Har du noen tips til deltakerne når det gjelder dekk og utstyr for å takle føret best mulig? – Det er ikke lov med piggdekk, men gode gjørmedekk og lavt lufttrykk vil bidra til å gi bedre grep. Med et par tusen treningstimer i banken i tillegg, går dette helt fint.
Spikkestadkross har tidligere vært med som Norgescuparrangør flere ganger, og arrangerer også finalen i årets cup, som går på søndag.
Flere av de norske master-rytterne var på EM i Italia forrige helg, der de fikk bryne seg på utfordrende forhold. Selv om det var langt fra snø og is i løypa der, var det både gjørmete, glatt og krevende.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.