VESTFOLD RUNDT
Pris: 415 kroner eks lisens i januar, 775 kroner eks lisens i mai
Dato: 29.05.2016
Sted: Horten, Vestfold
Kategori: Turritt (165 km lag, 165 felles, 96 km, 56 km, 56 km trim og 56 km MTB)
Lengde: 165, 1.500 høydemeter
Arrangør: Horten og Omegn CK
Deltakere: 915 fullførende fordelt på 286 i lag, 406 i 165 km felles, 167 i 96 km, 28 i 56 km, 25 i 56 km trim og 3 i 56 km MTB. Andel kvinner totalt: 10%.
Resultater: Trykk her!
Arrangørens side: Trykk her!
Rittbloggen er landevei.no sin programserie der vi besøker ulike ritt over hele landet. Den detaljerte beskrivelsen av våre evalueringskriterier finner du helt nederst i teksten.
NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!
Landeveis utsendte, Øyvind Røed og Oddvar Kaarbøe fra henholdsvis Sandefjord SK og Nymark IL, har deltatt i fellesstarten i vestfoldrittet arrangert av Horten og Omegn CK. Dette er vår vurdering av rittet.
NORGES FØRSTE LANDEVEISFESTIVAL: Velkommen til samling 2018!
Dette liker vi: Et turritt slik som det skal være: løyper som passer til både familietur, rullelagene og dem som vil kjenne på syra. En artig løype som utfordrer rytterne med sitt småkuperte terreng og småtekniske kjøring i de mange byområdene. Erfarne arrangører som løser utfordringer med et smil. Publikum som trosser drittvær og heier oss fram.
Dette liker vi ikke: Kan vi komme på noe annet enn været? Jo, motgående bilister som insisterer på å holde fartsgrensa på 80 i møte med et felt på 70 - 80 syklister (men det er jo dessverre ikke unikt for Vestfold rundt).
Vil du stille opp her igjen? Ja.
Oppsummert: Et ritt som passer for alle. Vi unner både deltakere, arrangør og publikum bedre vær neste år. Meld deg på tidlig, så sparer du noen lapper.
Les også: Stjernetråkken 2016, Vårtesten 2016, Smaalenene Rundt 2016, Ålesundsrittet 2016, Askerrunden 2016, Romerike Rundt 2016, Fana 3 Dagers 2016 og Nordmarka Rundt 2016.
KARAKTERER
Påmelding: 5 av 6. EQ Timing er plug-and-play.
Fasiliteter: 4 av 6. Arrangementet er sentrert rundt Lystlunden og idrettshallen der. God kapasitet på henting av startnummer. Ingen etteranmelding på rittdagen gjør at det glir bra. Få parkeringsplasser i umiddelbar nærhet. Arrangøren deler villig vekk vann og bananer. Vi ønsker oss Cola og noe mer å bite i til neste år.
Sosial ramme: 5 av 6. Målområdet innbyr til sosialisering etter rittet. I år var vi imidlertid mest interessert i å få i oss varmen.
Rittet fra sadelen: 5 av 6. Mange vakter i løypa og moto som sørger for å bremse farten på møtende trafikk gir god sikkerhet.
SMIL: Alvorstyngdet stemning i fellesstarten i minuttene før startskuddet går. Alle vet at fire harde timer straks starter. (Foto: Margareth Steen.)
Rittinformasjon
Vestfold Rundt ble arrangert for første gang i 1973, og rittet kjøres alltid siste søndag i mai. I fjor var et unntak; fordi Skjeggestadbrua over E18 hadde kollapset måtte arrangøren avlyse rittet i fjor. I år var imidlertid Vestfold Rundt tilbake på rittkalenderen.
De første 10 milene går på lite trafikkerte veier fra Horten til Larvik. Derifra og inn til mål skifter det hele tiden mellom landevei og bysentra. Løypa er småkupert og relativt lett. Den tøffeste bakken er i underkant av tre kilometer lang og kommer tidlig i rittet, opp fra Holmestrand. De fleste opplever likevel de siste seks milene, med sitt småkuperte terreng og mange byområder, som den tyngste biten.
Påmelding er gjennom EQ Timing. Rittets hjemmeside (klikk link) er oversiktlig og inneholder det man trenger av informasjon.
Arrangementet er sentrert rundt Lystlunden og idrettshallen der. God kapasitet på henting av startnummer og ingen etteranmelding på rittdagen gjør at det glir bra. På den annen side er det lite parkeringsplasser i umiddelbar nærhet, så beregn ekstra tid allikevel.
Området innbyr av tidligere erfaring til sosialisering etter rittet, men i dag var det fokus på tørre, varme klær. Inne i hallen befant det seg to trivelig karer fra Horten Naprapati som villig vekk klemt gørra ut av Øyvinds slitne bein. Overraskende få andre så ut til å ha fått med seg dette strålende tilbudet.
GULT ER KULT: I det som kan beskrives som kjipt vær var det i alle fall enkelt å se hvem som syklet for Bikeshop. (Foto: Margareth Steen.)
Øyvind og Oddvars egenmelding
Fellesstarten er delt i puljer hvor deltagerne selv velger mellom fem seedingspuljer ved påmelding. Dette ser ut til å ha fungert greit. Det er få ryttere som faller av de første 15 kilometrene i forholdsvis lett terreng. Den første store hindring er Holmestrandsbakken. Det settes fart i front og feltet sprekker som en blå ballong. Gruppe to og tre holder imidlertid høyere fart enn teten etter bakken, og det er et relativt stort felt som sammen starter opp Hvittingfossveien fra Hof. Igjen sprekker ballongen, men selv om Vegar Robinson Bugge (Raumer Rytter SK) letter litt på beina i et firemannsbrudd (José Aerta fra SK Rye, Lars Guransrud fra Frogner SK og et par andre uidentifiserbare) samler det seg igjen.
Regner pøser ned, det er kaldt, og vi har begynt på transportetappen fra Hvittingfoss til Larvik. Ingen vet hvor haren hopper, og ingen vet når det avgjørende bruddet går. Mens feltet sitter med fingeren i nesa og tenker på hvor godt det skal bli med en varm dusj, støter Lars Guransrud (Frogner SK) og Elias Spikseth (Asker CK). Første henger de litt i dødens, men så øker avstanden. Hva som skjer der framme vites ikke, men feltet lykkes bare å hente inn Nicolay. Elias går solo til mål og vinner på 4:06:35, over 7 minutter ned til andreplass. Kudos til ham! Ken-Levi Eikeland (Sandefjord SK) tar 2. plass med 4:14:09, og sekundet bak kommer Thomas Wikstøl Jaerson (Asker CK), José Areta (SK Rye) og Henrik Tveitan (Tønsberg CK) til delt tredjeplass.
Tilbake til oss som ikke hang med teten: Været leker med oss. Etter å ha sett snev av tørr asfalt før Larvik åpner himmelen seg igjen. Regn og motvind følger oss nordover. Det er glatt og den ene rundkjøringen avløser den andre. Feltet sykler med det store hodet i dag og manøvrerer seg trygt framover. Mellom Larvik og Tønsberg er løypa spekket med småbakker og det er trykk opp de små kneikene. Ikke så hensiktsmessig med tanke på å kjøre inn brudd, men med det resultat at feltet tynnes ut. 30 ryttere er igjen i feltet når vi triller rolig fram mot det siste utfordring før målgang: Åsgårdsstrandsbakken. Det er her hanekampen skal avgjøres blant dem som ennå har glykogen igjen i muskulaturen. Selv har vi betydelig mer melksyre, men den som intet prøver, intet vinner. De ni beste rytterne byr opp til dans og gjør opp om andreplassen seg i mellom. Deretter følger en ny gruppe på åtte ryttere, med blant annet tidligere vinner Alexander Kjær (Frogner SK). Her klarer Oddvar å klore seg fast og kommer i mål på 14. plass med 4:14:54, mens Øyvind havner i ingenmannsland med to andre og kommer inn et minutt senere.
Horten og Omegn Cycleklubb har igjen gjennomført et utmerket arrangement, selv om vi i dag heller ville hatt kakao og varm buljong enn vann og bananer. Vi vet i alle fall hva vi skal fylle kruset – deltakerpremien – med i kveld.
- Øyvind og Oddvar
Om bloggerne: Øyvind Røed (43) sykler for Sandefjord SK og er inne i sine 6. sesong med relativt høyt, og stadig økende, aktivitetsnivå. Kjører 12-15 turritt og Masterscup-ritt i året. Liker fellesstart bedre enn lagkjøring i rulle. Oddvar Kaarbøe (47) flyttet fra Bergen til Oslo for et par år siden, og bosatte seg like godt på Tryvann. Kaarbøe sykler for bergensklubben Nymark IL. Han har vunnet mastercupen i sin klasse, og har topp 5-plasseringer i både tempo og landevei (NM master).
Testkriterier
Dette er hva Landevei.no sine rittbloggere vektlegger i vurderingen av ritt:
PÅMELDING
Påmeldingsvennlighet (nettside, påmeldingsprosess, betaling, etterpåmelding)
Lett å finne frem
Sekretariat
Resultatservice
FASILITETER
Parkering
Toalett, garderobe, dusj
Mekaniker/service
Servering inkl målmat
Logistikk, transport/oppbevaring av bagasje og verdisaker (hvor relevant)
SOSIAL RAMME
Underholdning i start/målområdet (DJ, speaker, helikopter, barneritt, osv.)
Publikums-/familiesvennlighet og aktiviteter
Hedring av vinnere, premiepall, premieutdeling
Motivasjon for å henge i målområdet etterpå
SELVE RITTET
Løypevakter
Løypeanvisninger
Opplevd sikkerhet
Matstasjoner/langing (hvor relevant)