Expressen tok Enebakk

Rye Expressen er ikke lenger noe dieseltog. De vant Enebakk Rundt med over 40 sekunders margin til erkerivalen Atea, og knuste løyperekorden.

Sist oppdatert: 1. mai 2015 kl 11.32
RYE EXPRESSEN vant Enebakk Rundt 2015, og satte ny løyperekord på det tradisjonsrike turrittet. Foto: Privat
RYE EXPRESSEN vant Enebakk Rundt 2015, og satte ny løyperekord på det tradisjonsrike turrittet. Foto: Privat
Lesetid: 4 minutter

Seieren på sesongåpningen smakte etter to år med nesten for Rye. Laget stilte med 37 heltente ryttere, og strategien var å trøkke til fra start. Det funket. Førstemann i mål var kaptein Thomas Brodersen, med tida 1:51:25. Dermed kappet han også løyperekorden i Enebakk Rundt med 30 sekunder.

– Vi visste ikke at vi hadde vunnet før vi var i mål, og da var det Atea som gratulerte oss, sier Brodersen, og forteller at den siste biten gikk det styggfort.

– Da det var igjen 20-25 minutter fikk vi sekundering på at vi var likt med Atea, så da skrudde vi opp tempoet enda et hakk, sier Brodersen, som er godt fornøyd med at laget likevel ikke sprakk.

– Vi kjørte maks av det vi kunne, og klarte å få en kontrollert økning der alle var med, sier han.

Kaptein Anders Åsberg er strålende fornøyd med sesongstarten, og melder at både kjørestyrke og lagarbeidet er på stell.

– Rulla fungerte, det var bra vær og tørre veier. Og jeg tror aldri vi har kjørt så fort i de tekniske svingene ute i Enebakk, sier Åsberg, og legger til at to punkteringer var alt de opplevde av trøbbel underveis.

Åsberg, som har være kaptein for Rye Expressen i flere år, legger ikke skjul på at seieren var viktig for laget.

– Det er gøy å vinne. Det er jo derfor vi holder på, sier Åsberg. Men noen stor seiersfest blir det ikke. I morgen er det ny fellestrening, og da venter langkjøring med terping på det rulletekniske.

– Det var godt å vinne. Det var viktig for oss, og det er psykisk godt å vite at vi er på det nivået vi skal være nå, men det er lenge til Trondheim-Oslo, og mye kan skje før det, sier Åsberg. 

Men noen stor seiersfest blir det ikke. I morgen venter fellestrening med langkjøring og rulleterping klokka 0800.

– Rulla fungerer, den, men det er alltid mer å ta tak i, poengterer Åsberg.

Atea ble altså nummer to, og Lillehammer CK sikret seg tredjeplassen.

Fant ikke flyten

Atea stikker fingeren i jorda og konstaterer at i dag tapte de.

– Vi hadde godt av å få oss en på nesa i dag. Til tider kjørte vi bra, men vi fant ikke helt flyten i rulla. Vi gjorde en del taktiske valg underveis og det var ikke alt som slo til, sier kaptein Jan Olav Beitmyren om lagets innsats.

– I etterpåklokskap kan vi kanskje si at vi satte farten litt for høyt fra start. Det ble litt for tøft for laget som helhet. Det var helt OK for den raskeste halvparten, men det tok litt for mye på resten. Da falt folk litt inn og ut av rulla, vi bruker for mye krefter på det og ikke der vi skal bruke kreftene, og en del fikk det i bakkene rundt Rælingen, sier Beitmyren.

Nå har Atea helgesamling på Gardermoen, og skal legge ned rundt 12-13 timer på hjul før hjemreise på søndag. 

Grundig til verks

Ryes seier på Enebakk kommer etter mye og systematisk jobbing siden tidlig i fjor høst. Det har laget gode erfaringer med, og i år har de også hentet inn profesjonell hjelp helt fra Tyskland for å få finjustert treningsprogrammene og jevnlig individuell testing og oppfølging.

Les mer Fenomenet Rye Expressen  

– Jeg tror STAPS, treningsopplegget vi har med den tyske laben som har trent både Greipel og Sagan, har noe for seg. Jeg tror det opplegget har løftet oss det lille ekstra i år, sier Linda Trenseng i Rye Expressen.

Treseng var ikke blant de 37 rytterne som stilte til start i Enebakk Rundt, men er en del av bruttotroppen inn mot Styrkeprøven.

– Det er klart det er totalpakka, alt vi har lagt ned av trening og forberedelser, men jeg tror at opplegget fra STAPS har hatt en effekt, sier hun.

– Vi er jo folk med full jobb og familie og alt slikt, så da kan vi ikke trene 30 timer i uka. Vi skal jo ikke sykle oss fra hus og hjem og ektefeller. Sa må vi må trene smartere, og det tror jeg STAPS har bidratt til at vi har fått til. Jeg er stolt av å være en del av et rent klubblag med så mye erfaring, så mye samhold og folk som er seriøse men likevel har det veldig sosialt og fint, sier Treseng. 

Publisert 1. mai 2015 kl 11.32
Sist oppdatert 1. mai 2015 kl 11.32

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen