/ Sykler

ESTETISK AERODYNAMIKK

Luftmotstand er syklistenes verste fiende. Med mindre de sykler på den nye Aeroad CF SLX fra Canyon, slik som Alexander Kristoff.

Sist oppdatert 1. august 2014 kl 09.57
MESTERSTYKKE: Nye Aeroad CF SLX fra Canyon er på toppnivå både teknisk og estetisk sett. Foto: Canyon.
MESTERSTYKKE: Nye Aeroad CF SLX fra Canyon er på toppnivå både teknisk og estetisk sett. Foto: Canyon.

Sykkel: Canyon Aeroad CF SLX

Pris: 26900-57000,- NOK

Importør: Canyon Norway

Brukes av: Team Movistar og Team Katjusja

Landevei er i Leeds, og det er to dager til Tour de France skal starte. Sponsorer og sykkelprodusenter er midt i høysesongen. Nå skal nye sykler vises på tv til millioner av mennesker, og Canyon er klare for å vise frem sin nye aerosykkel. 

I 2010 kunne den tyske sykkelprodusenten presentere sin første aerosykkel på markedet. Denne gangen satte modellen Aeroad CF i følge dem selv en ny standard når det gjaldt å minimere aerodynamisk luftmotstand. Nå fire år senere lanserer Canyon arvtakeren Aeroad CF SLX og lover at den nye sykkelen er blitt enda mer aerodynamisk, og dermed raskere.

- Målet vårt for den nye sykkelen var å forbedre den allerede fremragende aerodynamikken til tidligere modell Aeroad CF og samtidig ta hensyn til de klassiske to hovedparametere stivhet og vekt, forteller den tyske ingeniøren i Canyon Michael Adomeit på pressekonferanse i Leeds rett før Tour de France.

Siden aerodynamiske elementer på racersykler vanligvis går bekostning av deres vekt, blir masse og dermed vekt igjen er et nødvendig onde for syklenes stivhet. Dette er hovedutfordringen til enhver sykkelprodusent, og er særlig gjeldende ved produksjon av aerosykler. Overflaten på rammen er større enn på en vanlig sykkel. 

Ingeniørene i Canyon måtte således tenke enkelt dersom de skulle lykkes med oppgaven. Mottoet for arbeidet med den nye aerosykkelen var derfor å gjøre den enklere. De forteller at det faktisk var designerne som hjalp til å gjøre det hele enkelt. Designerne er ikke ansatt fast hos Canyon, og at de får så mye mulighet til å påvirke det ferdige produktet er sjeldent.

EN WATT HER, EN WATT DER

- For oss var det viktig, forteller designer Tomas Fiegl, at den nye sykkelen skulle ha klar definerte linjer som skulle flyte i hverandre. I fellesskap med ingeniørene i Canyon utviklet vi slik sykkelens nye front. Styre og stem er nå blitt til ett, og danner en enhet med overrøret, sier Fiegl.

Det integrerte styret (bilde 2) til Aeroad CF SLX blitt sykkelens fremste innovasjon i forhold til forgjengeren når det gjelder aerodynamikk. Samtidig er styret det estetiske høydepunktet på hele sykkelen. Styretapen vikles kun frem til en tredjedel på begge sider av styret. Dette sparer vekt og dermed watt. Det finnes heller ikke lenger en kant ved overgangen av styretapen til midtdelen av styret, men en fordypning på begge sider av styret sørger for en jevn overgang.

Dette skal angivelig være mer aerodynamisk. På undersiden av styret blir både bremse- og girvaierne lagt i en kum, også dette for å minimere ugunstige strømninger. Integrerte vaiere er for øvrig standard på de fleste toppmodellene til Canyon.

Ytterligere designelementer som skal ha aerodynamisk effekt er overgangene fra gaffelen, en ny form på seterøret ned mot bremsene og den i overrøret integrerte setepinneklemmen. Ved å ta en nærmere titt på førstnevnte vil man fort oppdage, at den nye Aeroad CF SLX bruker to forbremser på både for- og bakhjulet. Dog med spesielt tilpassete bremseklosser for bakhjulet.

- Vi bestemte oss for ikke å plassere bakbremsen bak kranklageret, men der den hører hjemme. Uansett hvor bakbremsen befinner seg på sykkelen vil den forårsake luftmotstand, så da valgte vi heller å forenkle bremsens vedlikehold ved å montere den på seterøtet, forklarer ingeniøren Adomeit.

Canyon forteller at de har flyttet bremsen opp igjen, for ikke å ta livet av mekanikere som henger ut av bilvinduet og reparerer sykler i fart. Vi har flere ganger kritisert bremser under krankhuset, da det er et mareritt å skru på, og ønsker bakbremsen velkommen dit vi er vant til å se den. 

DRAR FORDELER: Joaquim Rodriguez drar fordeler av både aerodynamikk og lav vekt. 

JA TAKK, BEGGE DELER

Det er de små detaljene som gjør at den nye Canyon Aeroad CF SLX angivelig skal være en lettvekter blant aerosyklene på markedet. Ved å sløyfe den tidligere nevnte setepinneklemmen og heller integrere den i sykkelens overrør ble det spart 40 gram i forhold til forgjengeren. Samtidig må det være andre elementer på sykkelen også, som gjorde at Canyon bestemte seg for å kalle den nye raceren for ”SLX” – et suffiks som står for superlightness.

Ekstra lett er det for eksempel sykkelens seterør og dette til tross for at nedre delen av røret har det samme aerodynamiske elementet som også Canyons tempomodell Speedmax CF er utstyrt med. Forskjellen ligger imidlertid i den øvre delen av seterøret, som da er et kompromiss mellom Canyons mest solgte Ultimate CF SLX og Speedmax CF. Ved å dele seterøret i et aero- og et komfortområde har Canyon faktisk slått to fluer i ett smekk. Aeroad CF SLX er slik mer aerodynamisk enn forgjengeren samtidig som den skal by på god komfort.

Langt innenfor komfortsonen er også setepinnen til Aeroad CF SLX. Igjen har Canyon valgt å inngå et kompromiss ved å lage en nokså tynn setepinne med god fleks som skal være aerodynamisk optimert. Testing i vindtunell gjorde at de kom frem til Trident-formen, en form som minner om en langstrekt oval. Denne formen finnes på alle sykkelens vindutsatte elementer, så også på setepinnen.

SMAK OG BEHAG

Med den nye Aeroad CF SLX tas det ikke lenger for gitt at en viss kroppshøyde tilsvarer en konkret rammestørrelse, men at proporsjonen av høyden fra senter av styret ned til kranklageret, og lengden fra kranklageret frem til senter av styret er utslagsgivende for en korrekt sittestilling på sykkelen. Canyon kaller dette konseptet for Stack-to-Reach og lover at enhver målgruppe uansett om proffsyklist eller mosjonist vil finne seg godt til rette på den nye Aeroad CF SLX. 

Fritt valg er imidlertid også mottoet for utstyrsgruppene som er mulige å kombinere med Canyons nye aerosykkel. Under pressekonferansen i Leeds ble det meddelt at Aeroad CF SLX vil komme i seks forskjellige konfigurasjoner som da inkluderer alt fra elektriske grupper som Shimano Dura-Ace Di2 til mekaniske gruppesett som Campangolo Super Record.

Prisen til sykkelen vil variere tilsvarende fra 26.900 kroner for det enkleste alternativet og opp til 57.000 kroner for et WorldTour oppsett.

Det er enkelte ryttere hos Team Katjusja og Team Movistar som siden Critérium du Dauphiné i juni har fått testet sykkelen i WorldTouren. Blant annet har Joaquim Rodríguez gitt svært gode tilbakemeldinger. Når Aeroad CF SLX kan bestilles på internettet er imidlertid ikke helt avklart enda. Men senest til Eurobike i august skal syklene være tilgjengelige for allmennheten, så Canyon.

OPPSUMMERT

Vi synes at Canyon med sin nye Aeroad CF SLX har Canyon levert en veldig estetisk aerosykkel. Det er tydelig at tyskerne ønsker å overbevise med både ingeniørkunst og kvalitet, men samtidig vil samle på stilpoeng. Det nye integrerte styret til Aeroad CF SLX er det store utropstegnet på sykkelen. Det skal altså ikke bare gi fordeler på flatene når hastigheten er høy og luftmotstanden derfor er stor, også i oppoverbakkene vil den nye aerosykkelen til Canyon går raskere, den skal være både lettere og stivere enn forgjengeren.

Uten å ha fått testet sykkelen ser vi med positive øyne på at produsentene nå begynner å få ned vekten på aerosyklene. Men hvem Canyon faktisk har laget denne sykkelen for, spurtere eller klatrere, synes fortsatt litt uklart. Men kanskje er det nettopp det Canyon ønsker – at folk selv skal finne ut av det selv?

Landevei kommer tilbake med en test av sykkelen så fort den er tilgjengelig. 

Publisert 9. juli 2014 kl 10.33
Sist oppdatert 1. august 2014 kl 09.57
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen